Monday, June 3, 2013

Sarees Online

Sarees Online Definition

Source(google.com.pk)
Gaya yang terumum untuk sari adalah untuk sarinya dibalut di keliling pinggang, dengan hujung longgar dipakai ke atas bahu, mendedahkan perut.Meskipun, sari dapat ditabirkan dalam berlainan gaya, walaupun sesetengah gaya memerlukan sari dengan panjang atau bentuk khusus. Penyelidik sari dan ahli antropologi budaya Perancis, Chantal Boulanger, menkategorikan tabiran sari dengan keluarga berikut:
Nivi – gaya terdahulunya dipakai di Andhra Pradesh; selain dari nivi moden, adanya juga kaccha nivi, di mana pleats melalui kaki dan disisipkan ke pinggang di belakang. Ini membenarkan gerakan mudah ketika menutup kaki.
Gaya Bengal dan Oriya.
Gujarat – gaya ini berlainan dari 'nivi hanya pada cara yang hujung longgar diuruskan: dalam gaya ini , hujung longgar ditabir ke atas bahu kanan daripada di kiri, dan juga ditabir belakang ke hadapan daripada cara yang sebaliknya.
Maharashtrian/kashta; This drape (front and back) adalah sangat mirip dengan yang pada dhoti Maharashtra lelaki. Pusat sari (dipegang dari segi panjang) diletakkan di belakang pusat, yang hujungnya dibawa ke hadapan dan diikat secara terkawal, kemudian dua hujung dibalut di keliling kaki. Apabila dipakai sebagai sari, suatu kain panjang lebih digunakan dan hujungnya oleh itu dilalui ke atas bahu-bahu dan bahagian atas badan. Mereka secara asas dipakai oleh wanita Brahmin dari Maharashtra, Karnataka, Andhra Pradesh dan Tamil Nadu.
Bangsa Dravid – tabiran sari dipakai di Tamil Nadu; banyak mencirikan pinkosu, atau roset lipatan kain, di pinggang.
Gaya Madisaara – Tabiran ini adalah kebiasaan wanita Brahmin dari Tamil Nadu dan Kerala
Kodagu style – Tabiran ini dihadkan pada wanita yang datang dari daerah Kodagu dari Karnataka. Dalam gaya ini, ikatan kain dicipta di belakang, daripada dari hadapan. Hujung longgar sari ditabir belakang-ke-hadapan ke atas bahu kanan, dan dipinkan ke bahagian tertinggal sari.
Gond – gaya sari didapati di banyak bahagian India Tenagh. Kainnya pertama ditabirkan ke atas bahu kiri, kemudian diaturkan untuk menutup badan.
Sari dua keping, atau mundum neryathum, dipakai di Kerala. Biasanya diperbuat dari kapas unbleached dan dihiaskan dengan jalur dan/atau sempadan berwarna emas.
Gaya puak – sering dikawal dengan mengikat mereka secara ketat di sepanjang dada, menutupi dada.
Gaya nivi adalah gaya sari yang termasyhur hari ini. (Dongerkerry K. S. 1959).[9]
Tabiran nivi bermula dengan satu hujung sari disisip ke dalam selendang pinggang pada petticoat. Kainnya dibalut di keliling bahagian bawah badan sekali, kemudian dikumpul tangan ke dalam ikatan kain seimbang hanya di bawah pusat perut. Ikatan kain juga disisip ke dalam selendang pinggang petticoat.[9] Mereka mencipta suatu kesan yang lemah lembut dan berhiasan yang para penyajak telah menyamakan dengan kuntum-kuntum bunga.[9]
Selepas satu lagi pusingan di keliling pinggang, hujung longgar ditabirkan ke atas bahu.[9] Hujung longgar digelarkan pallu atau pallav. Ia ditabir secara pepenjuru di hadapan torso. Ia dipakai di sepanjang pinggul kanan ke atas bahu kiri, separuhnya mendedahkan bahagian torso dekat pinggang Pusat perut dapat didedahkan atau ditutupi oleh pemakai dengan adjusting pallu, terpulang pada pemuatan kemasyarakatan di mana sari dipakai. Hujung panjang pallu digantung dari belakang bahu sering dihiaskan secara teliti. Pallav dapat sama ada dibiarkan bergantung bebas, disisipkan di pinggang, digunakan untuk menutup kepala, atau hanya digunakan untuk menutup leher, dengan mentabirkannya di sepanjang bahu kanan juga. Sesetengah gaya nivi dipakai dengna pallu ditabirkan dari belakang terhadap ke hadapan.
Sari Nivi dimasyhurkan melalui lukisan Raja Ravi Varma. dengan modifying sari Indian selatan digelarkan mundum neriyathum. Dalam salah satu lukisannya subbenua India telah ditunjukkan sebagai seorang ibu memakai nivi saree mengalir.

Sarees Online
Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

Sarees Online

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...